fredag, augusti 11, 2006

Lydnadsträning

Ja, nu är det väl ingen som har påstått att det ska vara enkelt att träna lydnad, men i bland undrar man ju hur svårt det ska behöva vara att lära sin hund ett visst beteende...Med stor hjälp av Jessica och Anders försökte jag igår att få Fabbe att lämna av apporten sittande. Han envisas nämligen med att kasta den på mig, och så fort jag berömmer honom eller ger honom ett annat komando så släpper han apporten. Han fixar inte heller riktigt att man lägger så stor press på honom att man tvingar honom att sitta och ta apporten så det är inte heller ett alternativ. Tur att J & A har många problemlösningar att komma med för det känndes helt hopplöst en lång stund men till sist så tror jag att poletten trillade ner så att Fabian förstod vad det var vi ville och samtidigt klarade av att sortera ut vad det var han förväntades göra, så att han satte sig med apporten i munnen några gånger.

När vi sedan skulle träna lite frittfölj gick han hur bra som helst, det var som om han tänkte att "gud så skönt det här kan jag och det är ju hur enkelt som helst" Fina Fabbe!

På söndag kommer katten som nu har blivit katterna (blev övertalad att ta två katter), det ska bli himla kul att se hur det ska gå. För säkerhets skull ska Fabian få vara ute hos J & A i Själafjärden första dygnet så att katterna hinner kolla av sitt nya hem i lugn och ro. För jag misstänker att det kommer att ta lång tid innan vi får lugn och ro igen när jag släppt ihop Fabbe och kattungarna ;)