fredag, november 18, 2005

Skogsbus & spårträning




Fem minusgrader och strålande sol, kan det bli härligare väder i mitten på november! Vi träffade Jessica och Ella i kullaskogen för att spåra, men först lät vi hundarna busa lite medan spåren fick ligga till sig.

Det var ett tag sedan vi spårade sist, jag kan inte ens komma ihåg när det var så det var nog månader sen. Så jag började spåret ganska enkelt med en lång raksträcka för spårupptaget sedan la jag in vinklar och apporter med ca 50 meters mellanrum. Efter den 6:e apportet gick jag i serpentinbågar de sista 50 meterna fram till slutapporten, trodde att det skulle bli svårt för honom men så här i efterhand tror jag att han såg det som en peppande utmaning för han sögfast i spåret och bara ökade farten, kul! Jag använde slutapporten med snöre i som vi fått av Benny, precis när fabbe skulle gripa den så drog jag i nsöret så att han fick jaga den...buskul tycker Fabian.

Att man inte spårar oftare...det är ju så kul att gå bak i linan och se på när hunden jobbar sig fram. Skönt att det verkar funka med apporterna nu också, han plockar upp dom och kommer in med dem. Idag fick han dessutom chickenMCnuggets, som Jessica & Ella bjöd på, i belöning så det kan ju ha påverkat motivationen :)