måndag, juni 04, 2007

Sökträning i finvädret!

Igår fick vi äntligen till en sökträning i vår lilla hemmagrupp (dvs jag, Anders och Åsa), som fått lite nytillskott i Björn och Christel, jättekul. Hoppas att vi kan fortsätta få lite flyt i träningen nu, för det behövs verkligen kontinuitet i träningen om man ska kunna utveckla söket.

Tycker att träningen blev himla bra igår, vi la dock ner ganska mycket tid på att prata igenom hur vi vill att träningarna ska fungera, och vad vi förväntar oss av våra träningskamrater. Så nu tror och hoppas jag att träningarna kommer att flyta på bra, och att alla kan känna att man får ut maximallt av den tid man lägger ner på sökträningen.

Hinner inte riktigt redogöra för gårdagens träning men jag är mest nöjd med att vi har himla bra framföringar i rutan nu, och att Fabian känns balanserad i sitt sätt att agera...inga figurant stämplingar tex... Till nästa gång ska jag tänka på att skicka honom kant i kant med föregående slag, det uppmärksammades i går att han ogärna lämnar oavsökt område så det blev en del slag bakåt i rutan för att hämta upp den marken, så det ska jag tänka på att inte bjuda upp till nästa gång. Tack gänget för bra feedback!

Nu ser jag fram imot nästa träning, där jag hoppas på att vi kan ge våra nyfunna sökkamrater lite mer feedback, jag känner att jag är lite för orutinerad för att kunna komma med någon vettig kritik utan att ha sett hunden några gånger !