lördag, februari 28, 2009

Rutan!

Igår hade vi Jessica, Anders & brudarna på middagsbesök, det var som vanligt trevligt! Tror iofs att den som uppskattar dessa besök mest är Ella, hon är verkligen helfokuserad under hela sitt besök, fokuset ligger så klart på katterna, vill man ge henne en godbit eller så får man hålla den mitt framför nosen på henne annars lägger hon inte ens märke till att det finns mat;) Pepsi är mest bara söt hon och lägger sig närmast den som antingen har något gott att bjuda på eller som kan klia henne på rätt sätt :)

Annars händer det inte så mycket här nu, snön ligger fortfarande ivägen för att det ska gå att göra nåt vettigt i hundväg. Men lydnads-suget har kommit tillbaka. Jag blev riktigt peppad av träna lydnad under mitt besök hos Lotta i Hudik förra helgen. Lotta hade precis startat upp sin inlärning av rutan med Fidde och efter att ha sett dem träna blev jag inspererad att prova. Så efter lite instruktioner och tips från Lotta satte vi igång att träna in rutan, Fabian verkar tycka att det är ett superkul moment, och anstränger sig verkligen för att lyssna och ta mina dirigeringar för att göra rätt. Så nu kör vi rutan här hemma, och man ser verkligen på honom att han fattat vad det går ut på. Fabian skuttar snabbt ut med sina tiger/känguruskutt och kastar sig runt i stopp när han tycker att han är i mitten av rutan, och oftast så är han rätt, gullet! Förutom att vi tycker att det är ett kul moment så känns det som om det är bra träning överhuvudtaget, vi får ju öva på dirigeringen så att han lär sig att styras på håll istället för att komma tillbaka till mig när det blir fel, sen blir det ju en del träning på att stoppa snabbt, att stå kvar länge m.m, bra träning helt enkelt!!

Imorgon tänkte vi försöka sticka ut på en sparktur på havet, jag ska glida ner nu och kolla så att isen verkar tjock nog och att det finns skoterspår att glida på. Vi får väl se om det blir en racingtur med bara Anders, jag och kelpiesarna eller om vi tar det lite lugnare så att Jessica vågar följa med. Jessica har nämligen inte riktigt samma intresse för hög fart som jag & Anders, man skulle nog till och med kunna säga att hon avskyr när det går fort utan att överdriva ;)