måndag, juli 16, 2007

Åsele

Det är väldigt trevligt när man kan göra sällskap till tävlingar för om det inte går så bra för en själv så kan man ju glädjas åt den andres framgångar. Och det är väl så man kan sammanfatta helgen. Åsa & Kex gjorde ett toppresultat i lydnadsettan och vann den klassen med 1:a pris på fredagskvällen. På lördagen såg kex spöken på planen, men Åsa lyckades iaf få Kexet att prestera bra betyg på de flesta momenten, på spåret missade de en pinne och fick betyg sju, sen avslutatde de med att sätta budföringen med en nia i betyg. Och där med var uppflyttningen ur apellklass klar, Tokgrattis till en väl genomförd tävlingshelg, bra jobbat!!

Och nu till den egna prestationen, vi började med en tia på platsliggningen, paradmomentet:). Sen var det dags för söket, elithunden gjorde ett bra sök med 8,75 i betyg och tio sekunder tillgodo när sista figgen var markerad. Men sen gick det bara utför för hundarana efter det, ingen av högrehundarna klarade söket den ena bröt och den andra blev bruten. Vi hade startnummer två i lägreklass, den första hunden fick två figgar med 6:a i betyg. Så när det var vår tur hade jag hunnit bli ganska närvös. Rutan var öppen men med tung teräng att springa i, Fabbe slog stort men jag lyckades få honom att gå ganska hyfsade tomslag, första figgen vi fick låg på 75 meter på höger sida, andra figgen fick vi på vänster sida på 100 meter. Då stod vi på 75 meter. Jag tyckte att han hade fått vittring på nåt på vänster sida på 50 meter just som jag kallade tillbaka honom innan vi fick andra figgen så jag bestämmde mig för att börja skicka bakåt, det kunde ju omöjligt ha lagt tre figgar på de sista 25 metrarna? Jag fick ut Fabbe på djupet ett par gånger men han visade inga tecken på att det låg någon där så jag provade att skicka en par gånger på höger sida oxå men då han blev trött valde jag att bryta, ville inte slita ut honom helt, lillgubben. Då var det visst bara 10 sekunder kvar. Marrti (elitföraren) som gick med på stigen, sa sen att det var synd att vinden låg som den gjorde, för figgen hade legat bakom en gran där jag hade skickat om honom på vänster sida på 50 meter, men att vinden låg så att han inte fick vittring av figgen från det hållet. Så jag hade ju iaf tänkt rätt, men det räcker inte alltid...

I och med att jag bröt söket så valde jag ju därmed att inte köra någon lydnad och budföring, men när tävlingen var över så gick vi ut och körde lydnaden själva, och han gjorde faktiskt en bättre lydnad en vad han gjort på länge, så jag är otroligt nöjd med dagens prestationer och lärdommar!!

Tyvärr så var det bara elitekipaget som lyckades i sökhundsgruppen, men han gjorde det med glans och tog cert!