tisdag, augusti 18, 2009

Gällivare...vin & vatten!

Så var det vardag igen. Helgen har bjudit både på vin och vatten. Man kan väl säga att allt utom tävlingsresultaten har varit toppen. Jag och Sara har som vanligt haft tokroligt med mycket god mat, goda viner och mycket skratt och tokigheter. Vi startade fredagen med ett besök hos veterinären i Luleå för att kolla upp hur det var med Fabbes öron, man konstaterade att det inte var bra och inledde med att ta prover och boka en tid för honom för att gå ner och skölja öronen igen och kika om det kan vara nåt problem som sitter länger ner. Vi var tillbaka till vet på måndagen för att se om det kanske hade hjälpt att vi bara sköljt öronen själva under helgen men veterinären tyckte att det skulle kollas upp mer och att problemen kanske kunde komma från mellanörat så han ska tillbaka på torsdag så att dom kan göra en ordentlig undersökning. Så eftersom jag jobbar i veckan och det är 50 mil tur och retur till Luleå så har jag lämnat kvar fabian hos Sara i Luleå och fått äran att ha med mig Turbo hem istället. Känns lite märkligt att ha "fel" hund, men Turbo är en riktig litet energiknippe så det känns jättekul att få leka lite med honom några dagar. Jag tror iofs att turbo hellre leker med mina katter...

Åter till tävlingen då, på lördagen var det bara Sara & Tubbe som tävlade, tyvärr så gick det åt skogen redan på spåret men dom var i gott sällskap, jag tror bara att det var 6 av 16 hundar som fixade spåret... man misstänkar att det var både ren och björn ute på spåren så det var nog inte så konstigt att det var svårspårat! På söndagen inledde Sara & Turbo med att gå fullt på både upptag och spår, men sedan tyckte inte Sara att Turbo var fokuserad på lydnaden så hon bröt där och gick av plan och belönade när hon tyckte att han åtegick till att jobba bra på skallet... det finns ju ingen anledning att köra en orutinerad hund i botten på lydnadsplanen, det är ju bättre att gå in och belöna ett bra jobb... man ska ju ut på planen fler gånger... Fabian inledde med ett ofokuserat frittfölj där han ägnade halva tiden åt att vinda in godis (...som han sedan stack och käkade upp under framåtsändandet), på inkallningen kom han som en furie över planen och hade inte en tanke på att stanna på komenderingen, jag fick dock stopp på honom efter ett andra komando, men sedan satte han sig på läggandet... måste träna mera helt enkelt ;) på krypet råkade jag säga fot istället för kryp så då satte han sig upp, stupid me! Skallet gjorde han fint med 10-10, metallen gjode han i fullfart men med en del flams så där blev det nog en 8, tungen ville han inte lyfta (tror att det hänger ihop med det onda örat) sedan avsluttade han med ett fint hopp och en snygg stegklättring, men med flera nollor och att vi avstod platsliggningen så blev det inte mycket poäng kvar. Kan låta lite tokigt men jag är ändå jättenöjd över att det den här gången blev fort, tokigt och en del fel istället för som det blev i Piteå förra helgen med en hund som var tryckt och låg efter att ha varit jättepåverkad av skotten. På uppletet blev det fel i fokuset så det tog ett tag att få honom på rätt köl... vilket resulterade i en 5:a i betyg. Men nu till det som gick bra, åh vilken fin liten sökhund jag har!! Förutom att fabian gjorde ett stopp i skogen där han blev rädd och stog och stormskällde på något (fråga mig inte vad) och jag fick svårt att kalla tillbaka honom därifrån, så gjorde han ett fantastiskt jobb i sökskogen med fina skick, fina tomslag där han självmant jobbade in mot stigen utan att jag behövde kalla på honom, jättefina makeringar och en superhärlig inställning till sitt jobb och vårt samarbete. Det var inga problem att orka rutan ut och tiden räckte bra. Det låg två figgar på höger sida på de första 150 metrarna och sedan en tredje på vänster sida på ca 260 meter, han fick ett stopp på det första skicket efter sista figgen men då flyttade jag bara fram och sickade om på några meter och då gick han ut fint med bra fart, sedan blev det tre skick till för att täcka av hela rutan. Betyget blev 8-8,5 där de drog för att han bröt sitt jobb och började skälla på vad det nu var och så drog de för olydnad efter som han inte kom när jag ropade på honom där, sen var det säkert några mer småfel men som sagt, min fina lilla sökhund!! Vi har trots låga poäng ändå genomfört både min och Fabians första elittävling, och är nu bronsmedaljörer i Övre Norrlands distriktsmästerskap!

Nu hoppas jag på att vet kommer fram till vad det är som är fel med öronen så att vi kan behandla honom ordentligt så att han blir frisk snabbt. Tusen tack Sara dels för en härlig och superkul helg, det är skönt att vara i gott sällskap (då känns inte motgångarna så stora)! Och sist men inte minst, tusen tack för att fabbe får vara hos dig i veckan och att du tar honom till veterinären på torsdag (trots att du har semester därifrån och allt)!!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Grattis till bronsplatsen - och en fin prestation, som du är NÖJD med! Hoppas nu de hitter "felet" på Fabbes öra......KRAM från Tidaholm (Susanne o Skumpa)

18 augusti, 2009 13:42  
Blogger Ann-Sofie och Qurre said...

Stort grattis till bronset och ett fanastiskt bra arbete i söket!

18 augusti, 2009 15:04  
Anonymous Anette said...

GRATTIS till bronset. Tråkigt med öronproblemen. Jag hade en schäfer som formligen flög upp på skotten vid en tävling och det visade sig att han hade ett hål i trumhinnan, när hålet läkte var det inga problem med platsliggningen längre. Håller tummarna för att vetr hittar problemet i hans öron.

19 augusti, 2009 17:04  

Skicka en kommentar

<< Home